Google Űrlap (Forms) használata

Az előző blogposztomban a Google Classroom használatáról írtam. A Tanterem számos olyan lehetőséget rejt, amit érdemes mélyebben is tanulmányozni, ezeknek az egyike a Google Űrlapok. Ebben a posztban igyekeztem minden hasznos dolgot összeszedni, ami a Google Űrlapokhoz és kiemelten azoknak az oktatási felhasználáshoz kapcsolódik.

Google Űrlap létrehozása

Google Tanteremben űrlapot a Feladatok oldalon a tesztfeladatra kattintva tudunk létrehozni. Itt a Blank Quiz-re kattintva meg is történt az űrlap létrehozása. Érdemes beszédes nevet adni az Űrlapnak, hogy a későbbiekben könnyen meg tudjuk találni.

Egy másik lehetőség Google Űrlap létrehozására (ehhez nem kell feltétlen a Tanteremet használni). A Google Drive-ban az új gombra kattintva nyissuk le a továbbiak listát és itt az első lesz a Google Űrlap.

Google Űrlap kérdések beállításai, típusai

Az alábbi képen látható kérdés példáján keresztül fogom bemutatni, hogy milyen beállítási lehetőségeink vannak egy kérdésnél.

Google űrlap feladatok beállításai
  1. Ez a kérdés maga. A kérdés helyére egyébként fájlt is fel tudunk tölteni, nem muszáj szöveget írni. Ha nem elég a hely, tudunk leírást is hozzáadni a 8. Pontban látható 3 pontra kattintva.
  2. Ezzel tudjuk mozgatni a kérdést és rendezni az űrlapunkat.
  3. Itt tudjuk kiválasztani a feladatok típusát. Ezekről részletesen lentebb írtam.
  4. Feleletválasztós kérdés esetén itt tudunk opciót megadni, vagy egyéb mezőt, ahol a diákok szöveges választ adhatnak.
  5. A válaszlapon tudjuk kijelölni, hogy melyik kérdés a helyes, és melyik válasz hány pontot ér. A példa esetében a helyes válasz a 4 (a zöld pipa jelöli ezt) és egy pontot ér ez a válasz.
  6. Ezekkel az x-ekkel tudjuk törölni a felesleges válaszlehetőségeket.
  7. Itt lehet törölni az adott kérdést.
  8. Itt lehet kötelezővé tenni az adott kérdést és további dolgokat, mint például a leírás beállítani.

Kérdés típusok

  • Feleletválasztós: ezt az előző részben láthattuk.
  • Jelőlőnégyzetek: akkor érdemes ezt a típust választani, ha egyszerre több jó válasz is létezik a kérdésre. Például a trapéz esetében kell a tulajdonságait kiválogatni.
  • Legördülő lista: lényegében nagyon hasonlóan működik, mint a feletválasztós kérdés, de itt nem tudunk szöveges válaszlehetőséget megadni.
  • Rövid válasz: Akkor érdemes választani, ha a kérdésre egy-egy szó vagy mondat a jó válasz.
  • Bekezdés: Akkor érdemes választani, ha a kérdésre egy hosszabb szöveg a válasz.
  • Fájl feltöltése: Itt a diákok tudnak fájlokat (pl. Prezentáció feltölteni). Korlátozhatjuk a feltölthető fájlok méretét, típusát és darabszámát is.
  • Dátum: Itt év/hónap/nap formátumú választ lehet megadni. Történelem kérdésekhez ideális lehet.
  • Idő: Itt óra és perc típusú választ lehet megadni.
  • Lineáris skála: Itt egy 0-10 közötti skálát lehet megadni, a válaszadó innen tud választani egyet. Meg lehet adni mit jelöl a 0 és a 10 (lehet más kezdő és vég értékeket is választani).
  • Feleletválasztós rács: Egy kétdimenziós feleletválasztás.
  • Jelölőnégyzetrács: Egy kétdimenziós jelölőnégyzet.

Google Forms menü

Az alábbi kép segítségével tekintsük most át a menüt.

A Google Forms menü használata
  1. Itt az Űrlap stílusát tudjuk változtatni.
  2. Itt egy előnézetet tudunk megnyitni, azt tudjuk ellenőrizni, hogy mit fognak látni a kitöltők.
  3. Beállítások, ezekről részletesen később.
  4. Küldés: Itt tudjuk kiküldeni a kérdőívet a kitöltőknek. Google Tanterem használata esetén ezt nem feltétlenül szükséges, a diákok megkapják a tesztfeladat részeként.
  5. Ezzel tudunk új kérdést létrehozni.
  6. Ezzel a menüponttal tudunk kérdéseket importálni régebbi Űrlapokból. Nagyon hasznos funkció, így nem muszáj mindig mindent nulláról összerakni.
  7. Címet és leírást tudunk ezzel létrehozni.
  8. Kép hozzáadása.
  9. Videó hozzáadása.
  10. Panel hozzáadása. Egy hosszabb űrlapot az átláthatóság érdekében érdemes lehet tagolni.

Beállítások

A beállításokban 3 menüpont van.

Google űrlap beállításai
  1. Általános: Itt található az egyik legfontosabb beállítás. Itt kapcsolhatjuk be azt, hogy meg kelljen adni az email címet kitöltéskor. Ez azért fontos mert enélkül nem fogjuk tudni azonosítani a kitöltő diákokat.
    Bekapcsolhatjuk azt is, hogy leadás után is tudják a diákok szerkeszteni a válaszaikat.
  2. Prezentáció: Itt leginkább megjelenéssel kapcsolatos dolgokat tudunk beállítani. 
  1. Tesztek: Itt tudjuk kikapcsolni azt, hogy tesztként funkcionáljon az űrlap. Be lehet azt is állítani, hogy a diákok rögtön kapják-e meg az értékelést vagy kézi javítás után.
    Továbbá lehetőségünk van arra, hogy beállítsuk, hogy mit látnak a diákok (elrontott kérdések, helyes válaszok, pontértékek).
Google űrlap válaszok
  1. Összegzés: Itt statisztikát láthatunk, illetve a tanulók összpontszámait. Itt tudjuk a pontszámokat is közzétenni. 
  2. Kérdés: Itt kérdésekre lebontva megnézhetjük, hogy milyen válaszok érkeztek.
  3. Egyéni: Itt minden tanuló kitöltött tesztjét látjuk és egyéni visszajelzést adhatunk.

A kérdéseket most is szívesen várom akár kommentben, akár pedig emailben az admin@matek4u.hu címre. Ha pedig van olyan téma, amit szívesen látnál a blogon azt is szívesen fogadom.

“Google Űrlap (Forms) használata” bejegyzéshez 39 hozzászólás

  1. Szia!
    A gyerekek tanulói feladat megoldásaként képet küldenek. Ehhez tudok megjegyzést fűzni, ami nagyon hasznos, de jobb lenne, ha a diák is látná, melyik területhez kapcsolódik. Privát megjegyzéseimet megkapják, a képhez fűzött jegyzeteket hogyan küldhetem el nekik?

    Válasz
  2. Szia Dóra!
    Ha megnyitják a leadott képet a jobb felső sarokban lesz 3 függőleges pont. Ott válasszák ki a megnyitás új ablakban opciót és az új ablakban már látni fogják a megjegyzéseidet.

    Válasz
    • Köszönöm szépen, megtaláltuk. Sajnos így a megjegyzés elválik a dokumentum azon részétől, amelyikhez létrejött. Ennél a privát megjegyzés használhatóbbnak tűnik, azt azonnal látják, nem kell keresni és épp úgy nem tudom a dokumentum adott pontjához kötni, mint a megjegyzést, ami nálam egy kijelölt területre vonatkozik.

      Válasz
      • Ha az adott megjegyzésre kattint a diák, elvileg a képen ki lesz jelölve a terület, amihez tartozik. Illetve ha a kijelölt területre kattint, akkor is előhozza az ahhoz tartozó megjegyzést.

        Válasz
  3. Köszönöm szépen, megtaláltuk. Sajnos így a megjegyzés elválik a dokumentum azon részétől, amelyikhez létrejött. Ennél a privát megjegyzés használhatóbbnak tűnik, azt azonnal látják, nem kell keresni és épp úgy nem tudom a dokumentum adott pontjához kötni, mint a megjegyzést, ami nálam egy kijelölt területre vonatkozik.

    Válasz
  4. Szia!

    Az ürlapokat – teszteket lehet időzíteni?
    Ha szeretnék előre összeállítani egy tesztet, de csaka következő héten, pl. szerdán 9:30 – 10:00-ig tudják a diákok megoldani, azt be lehet állítani?

    Köszönöm:
    Kriszti

    Válasz
    • Szia Kriszti,

      Magát a feladatot tudod így időztíeni. A feladat kiosztása meletti nyílnál van egy ütemezés opció. Ha ezt beállítod a kívánt időpontra, akkor akkor fogják megkapni a diákok a feladatot és akkor tudnak nekiállni tesztet megoldani.

      Válasz
  5. Szia,
    ha készítek egy űrlapot és csatolmányként ottvan a feladat alatt. Szeretnék benne javítani, hogy an lehet? kitöröltem egy kérdésnél, hogy nem felletválasztós legyen, hanem más. Erre eltűnt az egész feladatom. Vissza tudom hívni?
    Hogyan tudom újra szerkeszteni?
    Ha készítek egy űrlapot, azt eleve hol/hogyan/hová tudom elmenteni, úgy tartalékba?
    Előre is köszi a választ. Eddig is sokat segítettél. Köszi
    Eszter

    Válasz
    • Szia Eszter!

      Az összes űrlap automatikusan a kurzus drive mappájában kerül mentésre. Ezt a feladatok oldalon találod meg. Itt a drive mappában ha megnyitod az űrlapokat, akkor tudod őket szerkeszteni.

      Örülök, ha találsz hasznos dolgokat.

      Válasz
  6. Kedves Kolléga, nekem úgy tűnik, hogy a tanuló úgy kapja meg a tesztet, hogy a képernyő jobb alsó sarkában ott a “ceruza” ikon, amire kattintva szerkeszteni tudja a kérdőívet (akár rögtön meg is nézheti a bejelölt zöld pipákat). Ebben nem vagyok biztos. Mi a valós helyzet?

    Válasz
    • A tanuló nem tudja szerkeszteni az űrlapot. Az a kis ceruza azért van ott, mert be van jelentkezve tanárként, így áttekintés után, akár javíthatja vagy szerkesztheti az űrlapot, ha ez szükséges.

      Válasz
  7. Két kérdésem van:
    1. Hogyan tudják leadni a diákok úgy a dolgozatot/űrlapot, hogy a tanár is lássa leadottnak, és valóban kitöltve? (A válaszok között mindig ott van minden, de az eredeti felületen, ahol a leadás látszik, a diákok csempéin sokszor szerepel, hogy nincs leadva, vagy ott van, de a kitöltetlen űrlap.
    2. Ha szöveges visszajelzést is adtam, nemcsak pontszámot, akkor hogyan tudom azt is elküldeni?

    Válasz
    • Kedves István,

      Amikor létrehozza az űrlapot pipálja be a korlátozás egy válaszra opciót. Úgy gondolom ennek meg kéne oldani mind a két problémát.

      Válasz
  8. Kedves Kollega!
    A kérdésem az lenne, ha én állítok be rövid válaszos kérdéseket, aminek ugye aztán felülpontozom az eredményét, hogyan tudom a gyerekeknek visszaküldeni a végleges pontszámot?
    Köszönöm!

    Válasz
    • Kedves Beáta,

      A teszt létrehozásakor a beállításoknál menjen a Tesztek részhez. Itt válassza ki az Érdemjegy közzététele alatt a “Később, a kézi ellenőrzést követően” opciót. Ezután a kurzus drive mappájában az űrlapot megkeresve mindenkinek tudja pontozni a feladatait.

      Válasz
  9. Kedves Kolléga!

    Három kérdésem lenne:
    1. Hogyan lehet beállítani azt, hogy ha csak feleletválasztós a teszt, tehát a program azonnal ki tudja javítani és pontozni a teszteket, akkor az eredményt hozzárandelje a diák beadott feladatához?
    2. A teszt csak mailcím alapján adja meg a diákokat. Hogyan lehetne azt beállítani, hogy a felhaszálói név alapján lássuk az eredményket a teszt statisztikájánál?
    3. Ha egyszerre több kuzusnak ki adom a tesztet, akkor nem egyben szeretném látni az eredményeket,hanem kurzusonként? Ez hogyan kivitelezhető?

    Válasz
    • Kedves Angéla,

      1. Úgy tudom ez csak G Suite-ban oldható meg, azt használnak?
      2. Egy lehetséges megoldás: A teszt elejére tegyen egy feladatot 0 pontért, ahová a diákoknak be kell írniuk a nevüket.
      3. Egyszerre egy kurzusnak küldje el az adott tesztet. Utána a másik kurzusnál pedig feladatok létrehozásánál menjen a bejegyzés újbóli használatára és küldje ki ott is.

      Válasz
  10. Kedves Kolléga!
    A jelölőnégyzetes feladattípus pontozása hogy történik?
    Azt látom, hogy ha nem tökéletes a megoldás, akkor azonnal 0 pontot ad, lehetséges ez?

    Válasz
    • Kedves Edit!

      A jelölőnégyzet esetében akkor jár a pontszám automatikus javításnál, ha mindent eltalál a diák.

      A teszt létrehozásakor be lehet állítani a beállítások->tesztek részben azt, hogy ne automatikus legyen a javítás, hanem manuális (Érdemjegy közzététele: később, kézi ellenőrzést követően). Így kézzel lehet mindenkinél pontozni a feladatokat.

      Válasz
      • Köszönöm!
        Közben felmerült még egy kérdés! A drive mappában az űrlapjaimnak nincs címük, mindegyik “blank quiz” – így sosem tudom melyik az, amit keresek! Pedig adok címet minden tesztnek amikor készítem. Mit csinálok -rosszul?

        Válasz
  11. Kedves Admin!

    Köszi a sok hasznos infót!

    Létrehoztam egy online zh-t, a hallgatók szeretnék megnézni, mit rontottak el (e-mailcímük nem elérhető).

    A zh kijavítva, a pontszámokat a hallgatók már tudják.
    Meg lehet valahogy osztani egy adott Neptun-kódhoz (első 0-pontos kérdés) tartozó kérdéseket és válaszokat, hogy lássák azt is, mi volt a helyes válasz és mit rontottak el? Kb úgy, ahogy én látom, amikor javítom a dolgozatot.
    Köszi előre is!

    Válasz
    • Végül rájöttem 🙂

      Hátha valakinek hasznos lehet:
      Gyakorlatilag egy nyomtatási parancs kivételével az összes haszontalan a fentebbi probléma megoldására. Nem működnek sem a Google Forms saját nyomtatós gombjai PDF-be mentés opcióval (csak a válasz látszik, az, hogy jó-e vagy rossz-e, az nem), sem a ctrl + P billentyűkombináció (ugyanúgy csak a válasz látszik). Szerintem ez valami alaphiba…

      Viszont! A jobb klikk + nyomtatás majd PDF-be mentés kombinációval lementhetőek és ily módon továbbíthatóak a zh-k megtekintésre. És ebben már(!) látszanak a rontott válaszok is szép pirosan helyes megoldással együtt és a helyes válaszok is zölden.

      Válasz
  12. Jó napot kívánok!
    Szeretnék kérdezni,ha még él ez a lehetőség.Hetek óta használom a Classroomot,s most van először ilyen problémám.Elkészítem a tananyagot v.feladatot a diákoknak,csatolok hozzá word dokumentumot vagy képet..s mikor meg akarom nézni a feladatnál a csatolmányt,nem nyitja meg a gép csak új ablakban.Eddig nem így volt.Mi lehet a probléma?
    Köszönöm a segítséget!

    Válasz
  13. Kedves Admin!
    Ha a feladatot gyakorlásként jegy nélkül osztottam ki, de szeretném a gyerekeknek pipálni a feladatot, hogy tudom a pipa jelet beletenni az érdemjegyek fülön. Vagy máshol kell?

    Üdv, Kati

    Válasz
  14. Kedves Admin!
    Hogyan lehet beállítani az Űrlapokban azt a lehetőséget, hogy kizárólag jó válasz esetén léphessen tovább a tanuló a következő kérdésre?
    Üdv! Kata

    Válasz
      • Köszönöm.
        Pedig hasznos.
        Egy szabadulószoba feladatban láttam. Itt beállították, csak a készítője nem közölte még a csoportban, ahol feltették neki ezt a kérdést.
        Lehet, hogy kódolási probléma.
        (A szabadulószoba hivatkozását adatvédelmi okokból nem rakom ide.)

        Válasz
  15. Kedves Admin!

    A tanuló késve készítette el a tesztfeladatot. Azt látom, hogy leadta, de amikor javítanám, nem jelenik meg a feladata, csak azoké a tanulóké, akik időben leadták.

    Válasz
  16. Kedves Admin!

    Egy tesztet készítettem a tanulóimnak, melyet ki is töltöttek. Mindenkinél megjelent a leadva jelzés. Ennek ellenére sehol sem találom a teszteket. A drive felületet is megnéztem.
    Előre is köszönöm válaszát.
    Üdvözlettel: Betti

    Válasz
    • Kedves Admin!
      Nekem is ez a gondom. A kurzus drive mappa egy megosztott mappa, mit jelent ez? Akár törölhették is a diákok vagy a pontszám kiküldésénél visszapattan hozzájuk az űrlap és eltűnik valahogyan mindenünnen?

      Válasz
  17. Kedves Admin!
    Olyan problémával küszködök pár napja, hogy hiába állítom be az emailek gyűjtése opciót, és látom a teszt elején az e-mail megadása helyét, amikor közzéteszem a tesztet, a tanulóknak már nem jelenik meg az e-mail megadása. Így nem is tudom a kijavított és értékelt teszteket visszaküldeni a diákoknak.
    Előre is köszönöm válaszát.
    Üdvözlettel: Bernadett

    Válasz
      • Kedves Admin,
        a teszteknél a következőket szoktam beállítani:
        – e-mail begyűjt
        – egy válasz
        – beállítás tesztként
        – érdemjegy közzététel később kézi ell után
        Amikor lellenőrzöm közzététel előtt, meg is van a teszt elején az e-mail helye, de közzététel után eltűnik és a diákoknak már fel sem jön.
        Azonban ez a jelenség kb. 2-3 hete került elő, előtte több tesztet csináltam, ahol nem volt semmi gond.
        Köszönettel: Bernadett

        Válasz

Szólj hozzá!